حضرت زهرا سلام الله علیها
بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه : تفاوت این کتاب / مسألۀ توحید / عوالم هستی
1 : امام شناسی حکمی و عرفانی و مسألۀ ولایت تکوینی
2 : مقامات معنوی و باطنی حضرت زهرا سلام الله علیها
3 : سبک زندگی و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها :
سیمای ظاهری حضرت زهرا : http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa44323
عبادات حضرت زهرا
حسن بصری است: «الْحَسَنُ الْبَصْرِیُّ: مَا کَانَ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدُ مِنْ فَاطِمَةَ کَانَتْ تَقُومُ حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا»؛[1]
ابن شهر آشوب از حسن بصری نقل میکند: هیچکس در بین این امّت عابدتر از حضرت فاطمه(ع) نبود، او آنقدر براى عبادت خدا برپا میایستاد که پاهایش ورم میکرد.
این سخن در حقیقت بیانگر میزان اشتیاق حضرت زهرا(س) به مقام ربوبی و درجه ایمان، خلوص و یقین آن حضرت است.
[1]. ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب ع ، ج 3، ص 341، قم، علامه، چاپ اول، 1379ق
--------------------
مقام لیلة القدری
خداوند متعال مقام شب قدر را بیان کرد و فرمود: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛[7] «شب قدر بهتر از هزار ماه است».
با استناد به روایات؛ وجود مقدّس فاطمه زهرا(س)، حقیقت و باطن لیلة القدر (شب قدر) است؛ و معرفت آنحضرت، هم طراز درک شب قدر معرفی شده است:
از امام صادق(ع) درباره تفسیر «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» پرسیده شد، آنحضرت فرمود: «معناى کلمه "لیلة" فاطمه و معناى کلمه "قدر" یعنى خدا، پس کسى که فاطمه را آنطور که باید و شاید بشناسد لیلة القدر را درک نموده است».[8]
درباره رابطه میان شب قدر و حضرت فاطمه(س) میتوان گفت:
دلیل نامگذاری حضرت زهرا(س) فاطمه در روایتی اینطور عنوان شده است:
«إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ
مَعْرِفَتِهَا»؛[11]
«نام فاطمه را فاطمه نهادند برای اینکه آفریدگان بریده و جدا شدند از
کُنه معرفتش»؛ یعنی حقیقت وجود فاطمه مانند شب قدر پنهان است و کُنه ذات
فاطمه(س) قابل معرفت برای همه آفریدگان نیست. اما عدهای از خواص خلق که میدانند لیلة القدر
چیست و مقام فاطمه را هم درک میکنند.
البته، میتوان گفت معرفت مقام مطهر فاطمه زهرا(س) دارای
مراتبی است. عدهای از اولیای الهی بخشی از آن را درک میکنند، اما معرفت و
درک عمیقتر آن مخصوص پیامبر خدا(ص) و ائمه(ع) است و هر مقداری که مقام
فاطمه زهرا(س) درک شود به همان مقدار لیلة القدر هم درک میشود.[12]
[7]. قدر، 3.
[8]. کوفى، فرات بن ابراهیم، تفسیر فرات الکوفی، ص 581، تهران، مؤسسة الطبع و النشر فی وزارة الإرشاد الإسلامی، چاپ اول، 1410ق.
[11]. تفسیر فرات الکوفی، ص 581.
[12]. از آنجایی که این احادیث دارای مضامین و حقایق بلند معرفتی است؛ برای آگاهی بیشتر از آن ر. ک: حسن زاده آملى، حسن، هزار و یک کلمه، ج 2، ص 372 – 376، قم، بوستان کتاب، چاپ سوم، 1381ش.
--------------------
خلقت نوری
در روایات متعددی آمده است که حضرت فاطمه(س) از نور خدای تعالی خلق شده است.[1]
[1]. شیخ صدوق، محمد بن على، معانی الأخبار، ص 396، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ اول، 1403ق.
--------------------
- ۰ نظر
- ۱۰ دی ۹۵ ، ۱۹:۱۴